မအိမ္ကံ (march) 2008
ကဆုန္လဆန္း ၁၄ ရက္၊ ၾကာသာပေတးေန႔ (ရက္ရာဇာ)။ မအိမ္ကံတို႔ ရြာေတြမွာ နဘန္ပြဲ (နားပန္ပြဲ) ေတြ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကပါသည္။ နားပန္မည့္ မိန္းကေလးမ်ားအတြက္ အပ်ိဳေဖာ္ စာရင္း၀င္ပါၿပီဟု ရြာကုိ အသိေပးသည့္ ပြဲလည္း ျဖစ္သည္။ သားေယာက်္ားကေလးကုိ ရွင္သာမေဏျပဳေပးၾကသကဲ့သုိ႔ သမီးမိန္းကေလးမ်ားကုိလည္း
နားထြင္းမဂၤလာျပဳလုပ္ေပးတတ္ၾကသည္မွာ ျမန္မာတုိ႔၏ ရုိးရာအစဥ္အလာျဖစ္သည့္အတုိင္း ေဇာင္ခ်မ္းကုန္းရြာတြင္လည္း သမီးမိန္းကေလးအရြယ္ေရာက္ေၾကာင္း အသိအမွတ္ျပဳသည့္ နဘန္ပြဲကုိ မျဖစ္မေနက်င္းပေလ့ ရွိၾကပါသည္။ မအိမ္ကံ နားပန္မည့္ေန႔က ထူးထူးျခားျခား တိမ္တံခြန္ေတြ ထြက္ေနခဲ့သည္။ ေကာင္းကင္ထက္မွာ တလိပ္လိပ္တက္ေနေသာ တိမ္ျဖဴတံခြန္ႀကီးကုိ တအံ့တၾသ ရွိၾကရသည္။ လူေတြက တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ စကားႀကိဳးထံုးၾကရာက တစ္ရြာလံုး ျပန္႔သြားခဲ့၏။ အတိတ္နိမိတ္ ေကာက္တတ္ေသာ အဘိုးၿပိဳင္းကေတာ့ အေရွ႕ေတာင္က တိမ္တံခြန္ထြက္လို႔ စစ္မက္ေရာက္တတ္သည္ဟု နိမိတ္ဖတ္ေလသည္။ သည္ကေန႔ ၾကာသာပေတးေန႔ ျဖစ္သည့္အတြက္ နားပန္မည့္ မအိမ္ကံ ကေလးအဖို႔မူ ကေတာ္ဆယ္ပါး တစ္ပါးအပါအ၀င္ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ဆုိေလသည္။
မအိမ္ကံ နားထြင္းမည့္ေန႔ဆိုေတာ့ အိမ္မွာ လူေတြ တ႐ုန္း႐ုန္း ရွိေနၾကသည္။ ပြဲႀကီးလမ္းႀကီး မဟုတ္ေသာ ျပဳလုပ္ျမဲ ႐ိုးရာဓေလ့ဆုိေသာ္လည္း တတ္ႏုိင္သူက တတ္ႏုိင္ သလုိ ဘုရားအမွဴးျပဳ၍ သံဃာေတာ္မ်ားအား ဆြမ္းလုပ္ေကြၽး ၾကသည္။ လူပရိသတ္ကို ဖိတ္ၾကားေကြၽးေမြးၾကသည္။ အေ၀းရြာက ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းေတြလည္း ေရာက္ေနၾကရပါ၏။
“အုံ၊ ဟဲ၊ နာ၊ က်င္၊ စြာ နားထြင္းမျပဳရာတဲ့။ တနဂၤေႏြ၊ ေသာၾကာ၊ စေန၊ တနလၤာ၊ အဂၤါေန႔မ်ားမွာ နားမထြင္းရဘူး။ ေရႊ၊ ပန္း ေခၚထ ေန႔ႏွစ္၀ ထြင္းၾကနားကိုသာတဲ့။ ဗုဒၶဟူး နဲ႔ ၾကာသပေတး ေန႔ႏွစ္ေန႔ပဲ ထြင္းၾကရသယ္” နားေဖာက္ဆရာ ေပးသည့္ ႏွစ္ရက္ထဲက အခါေပး တတ္သူ အဘုိးၿပိဳင္းကိုယ္တုိင္ ေရြးေပးသည့္ရက္မွာ ၾကာသပ ေတးေန႔ ျဖစ္၏။ ကဆုန္လမွာ ၾကာသပေတး ရက္ရာဇာက် သည္။ လဆန္းဆယ့္ေလးရက္ ဆုိေတာ့ မနက္ျဖန္ ကဆုန္ လျပည့္။ လဆုတ္ရက္ဆုိလွ်င္ ဆုတ္ယုတ္တတ္သည္ဟုလည္း အယူ ရွိၾကပါ၏။ ရြာက နားထြင္းဆရာလည္း ေခၚၾက၊ နားေဖာက္ ဆရာလည္း ေခၚၾကသည့္ ဆရာေသာင္းက သတၳဳဘူး ကေလးကို ဖြင့္ျပသည္။ အထဲ မွာ ေရႊအပ္၊ ေငြအပ္၊ ေဘာ္အပ္ ကေလးေတြ ပါသည္။ နဖား ပြင့္ဖူးဖူးကေလးေတြ ပါေသာ အပ္ေခ်ာင္း ရွည္ရွည္ကေလး ေတြ ျဖစ္၏။ အဘုိးၿပိဳင္းေပး သည့္အခ်ိန္က မနက္စက္နာရီ ကိုးနာရီခြဲဆုိေတာ့ မအိမ္ကံ တုိ႔အိမ္က သံစုံ ခ်ိန္သီးနာရီႀကီးကို ေအာက္ထပ္ ကြၽန္းတုိင္ ႀကီးမွာ ေျပာင္းခ်ိတ္ထားရသည္။ ေအးခုတင္ႏွစ္ခ်ပ္ ဆက္ ခင္းကာ ေကာ္ေဇာႀကီးေတြ ခင္းထားသည္။ ကန္ေတာ့ပြဲ တစ္ပြဲက ေခါင္းရင္းဘက္မွာ။ ဗ်ပ္တစ္ခ်ပ္ ထဲမွာေတာ့ ထမင္းပြဲ၊ ဟင္းပြဲ၊ မုန္႔ဆီေၾကာ္ အျဖဴအနီ၊ ငါးေၾကာ္၊ ကြမ္း ယာ၊ လက္ဖက္ စံုလွပါ၏။
ထုိမနက္က မအိမ္ကံ၏အလွကို ေဇာင္ခ်မ္းကုန္းရြာသူ ရြာသားတုိ႔ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာၾကာေအာင္ ေျပာလုိ႔ပင္ မဆံုးခဲ့ၾက။ ဆယ့္သံုးႏွစ္သမီး ဆုိေသာ္လည္း မ်က္ႏွာကေလး က ပြင့္လြန္းလွ၏။ နသယ္စပ္က ဆံႏုကေလးေတြ ထုိးစ ဆုိေတာ့ နားရြက္၀င္း၀င္းကေလးႏွင့္ လုိက္ဖက္လွပါသည္။ မ်က္လံုးစိမ္းစိမ္း၊ ေမြးညင္းရွိန္းရွိန္း၊ မ်က္ေတာင္ရွည္ႀကီး ေတြက ညႊတ္ညႊတ္စင္းစင္း။ မ်က္ခံုးႏွစ္ဖက္က ဆန္းဦးစ ေသာ္တာလုိ ရစ္ရစ္ငိုက္ငိုက္ကေလး ေကြး႐ံုသာ။ အပ်ဳိေသြး ကေလး ဖက္လာေတာ့ အသားအေရက ၀ါ၀င္းႏုစိုလာသည္။ လည္တုိင္ေၾကာ့ေၾကာ့ရွင္းရွင္းကေလးမွာ ျပည့္တင္းေသာ ပခံုး ႏွစ္ဖက္ၾကားက ၀င့္၀င့္စားစားကေလး လွေနသည္။ နားကပ္ ပန္ျခင္း မဂၤလာၿပီးရင္ေတာ့ သည္လည္တုိင္မွာ ရတနာလည္ ဆြဲကေလးေတြ ယီးေလးခုိၾကေရာ့မည္။ နားကို နားကပ္ ဦးဦးဖ်ားဖ်ား မဂၤလာယူဆင္ယင္ၿပီးလွ်င္ မအိမ္ကံကို ေရႊဆင္ ႏုိင္ၿပီ။ ပိုးသားႏုႏု အက်ႌလက္ရွည္ ပန္းေသြးကေလးႏွင့္ ေတာင္ၿမိဳ႕ အခ်ိတ္ထဘီ ပန္းဆီေရာင္ကလည္း မအိမ္ကံ၏ အလွက်က္သေရကို ျမႇင့္ေပးသလို ရွိသည္။ ဆံရစ္၀ိုင္း ဆံထံုး ကေလးမွာေတာ့ စံပယ္ကံုးကေလး ရစ္ေခြပန္ထားျပန္၏။ ဆရာေသာင္းက အခါေတာ္နီးသည္ႏွင့္ ေအးခုတင္ေပၚ တက္ကာ ဘုရား၀တ္ျပဳသည္။ သတၳဳဘူးကို ဖြင့္ကာ ေဒၚပန္း႐ံု ေရြးေပးထားသည့္ ေရႊအပ္ကို ဂြမ္းစေပၚ တင္ သည္။ ၿပီးမွ ကန္ေတာ့ပြဲကို ေျမႇာက္ကာ နယ္ရွင္ပယ္ရွင္ ေတြကို ပြဲအပ္သည္။
“ေၾသာင္း ဇယတု ဇယတု...။ ေအာင္ဆုမဂၤလာ၊ ေပး တတ္စြာသား၊ ဆရာသမီးလွ၊ အဘ၀ိႆုကာ၊ က၀ါလမုိင္း၊ အကိုင္းအခက္၊ အရြက္မလြတ္၊ ေစာင့္ေနတတ္သည္...။ ရွင္နတ္မ်ားတုိ႔၊ ေန႔ကားေကာင္းစြာ၊ ရက္မွာသန္႔လွ၊ ခ်ိန္အက် တြင္...။ ျဖဴစြထမင္းပြဲ၊ ျပင္ဆင္ခင္း၍၊ မ်ားျခင္းစံုစီ၊ မုန္႔ဆီ ငါးေၾကာ္၊ စားေတာ္မ်ားစြာ၊ ကြမ္းယာလက္ဖက္၊ ထက္ျမက္ စြာလွ၊ မြန္ရသကို၊ ၾကည္ျမရႊင္သာ၊ ေကြၽးေမြးပါ၏။ ဧဟိ... ဧဟိ... ဣမံ...သတၱံ...ဘုဥၥာဟိ.. ဘုဥၥာဟိ”
မအိမ္ကံက မ်က္လံုးကေလးေတြ မွိတ္ထားသည္။ တင္းတိမ္ေစာင္ႀကီးေတြ ကာထား သည့္ဘက္က ေနထုိးသျဖင့္ မအိမ္ကံ၏ မ်က္ႏွာေပၚမွာ ပုစြန္ဆီေရာင္ေတြ ဟပ္ေနသည္။ ဆရာေသာင္းက မအိမ္ကံ၏ နားရြက္ဖ်ားကေလးေတြကို လက္ႏွင့္ စမ္းကာ ဖ်စ္ၾကည့္သည္။ အခါေတာ္ အခ်ိန္မက် ေသး။ ရြာသူရြာသားေတြက မအိမ္ကံကို မ်က္လံုးေပါင္း မ်ားစြာျဖင့္ ေငးၾကည့္ေနၾက၏။ ဒိုးပတ္၀ိုင္းက ပြဲဆူေအာင္ တဗိန္းဗိန္း တီးၾကေလၿပီ။
“နဘန္ပြဲေတြ က်ဳပ္တုိ႔ ေရာက္ရလွပါၿပီေတာ္။ မအိမ္ကံ ေလာက္ ေခ်ာသာျဖင့္ က်ဳပ္တစ္သက္ ၾကံဳဖူးဘူး။ ဘုရား စူးရေစ့ အဟုတ္ေျပာသာ” ရြာ့ေတာင္ဖ်ားမွာေနသည့္ အေမႀကီးညြန္႔က တင္းတိမ္စ နားအထိ ကပ္လာကာ မ်က္လံုးေပၚ လက္၀ါးကေလး ကာ ရင္းက ေျပာေနျခင္း ျဖစ္သည္။ အားလံုးကလည္း ၀ိုင္း၀န္း ေထာက္ခံသည့္သေဘာျဖင့္ မအိမ္ကံကို ျမင္ရေအာင္ တုိးေ၀ွ႔ ၾကည့္ၾကသည္။
“အဘိ၀ါဒနသီလိႆနိစၥံ၀ုဎုာပစာယိေနာ၊ စတၱာေရာ ဓမၼ၀ဎုႏၴိ အာယု၀ေဏၰာသုခံ၀လံ။ က်မ္းဂန္ပါဠိလာ ရွိသည္ ႏွင့္အညီ သီလစေသာ ဂုဏ္အားျဖင့္ ႀကီးေသာသူ၊ အသက္ အရြယ္အားျဖင့္ ႀကီးေသာသူတုိ႔ကို ႐ုိေသျမတ္ႏုိး ရွိခိုးပူေဇာ္ ဆုိတဲ့အတုိင္္း ရတနာသံုးပါးႏွင့္တကြ အမိ၊ အဘ၊ ဆရာ ဂုဏ၀ယ ေဆြမ်ဳိးမိတ္သဂၤတုိ႔ကို ငါ့သမီး ကန္ေတာ့စမ္းကြယ့္” မအိမ္ကံက ဘုရားစင္ဘက္ကို လွည့္၍ ၀တ္ျပဳသည္။ အေဖႏွင့္အေမကို ကန္ေတာ့သည္။ အိမ္ဦးခန္းမွာ ထုိင္လ်က္ ရွိေနၾကေသာ ရြာမိရြာဖ သက္ႀကီး၀ါႀကီး ေဆြေဆြမ်ဳိးမ်ဳိး မ်ားအားလံုးကို ရည္မွတ္၍ ဦးသံုးႀကိမ္ခ်သည္။
“ဤသုိ႔ျပဳရ ျမတ္ပုညေၾကာင့္ သဗၺေဘးဒဏ္ ရန္မာန္ မရွိ ပကတိ က်န္းမာလန္းလန္းျဖာလ်က္ ခ်မ္းသာတုိးပြား၊ ကြၽဲႏြားဆင္ျမင္း၊ ကြၽန္သင္းေ>ခေရြ... အေထြေထြႏွင့္ ေရႊေငြ စိန္ေက်ာက္ ထိန္ထိန္ေတာက္၍ သိမ္ေမာက္ၿဖိဳးခါ... မုိးသို႔ ရြာသည္ လုိရာ ၾကံတုိင္းၿပီးေစေသာ္...”
လူေတြက ညႊတ္ညႊတ္ႀကီး ၿပိဳက်ေနၾကၿပီ။ ခ်ိန္သီးနာရီႀကီးလည္း ဒင္ခနဲ ထုိးၿပီ။ နားေဖာက္ ဆရာက ေရႊအပ္ျဖင့္ ညာဘက္နားကို ဆတ္ခနဲ ထုိးေဖာက္လုိက္ေလၿပီ။ မအိမ္ကံ က တစ္ခ်က္ကေလး မလႈပ္။ သိပင္မသိလုိက္သည့္ ဟန္ျဖင့္ ေက်ာက္ဆစ္႐ုပ္ကေလးလုိ မလႈပ္မယွက္ ရွိေလ၏။ မအိမ္ကံ ႐ုန္းလွ်င္ ေဖးမၾကမည့္ မိန္းမႀကီးမ်ားပင္ လႈပ္ခ်ိန္မရလုိက္ ၾက။ ဒိုးသံ၊ လူသံေတြက ပိုဆူညံလာခဲ့သည္။ အာဂဟဲ့၊ သတိၱခဲဟဲ့၊ တစ္ခ်က္မတြန္႔ဘူးဟဲ့ ဆုိကာ ကေလးမေအေတြက ေရွ႕ကို တုိးသည္ထက္ တုိးလာၾက၏။ ရြယ္တူမိန္းကေလး မ်ားကလည္း မအိမ္ကံကို အားက်စိတ္ျဖင့္ ေငးေနၾကသည္။ ဆရာေသာင္းက နားေပါက္ထဲ၀င္သြားေသာ ေရႊအပ္ကို ေခါက္ထားလုိက္သည္။ ေနာက္ ဘယ္ဘက္...။
“ကိုင္း... ေအာင္ပါၿပီ၊ ေအာင္ပါၿပီ၊ ေအာင္ပါၿပီ။ ေဟာ သည္ေဆးကို ေန႔စဥ္ထည့္ေပး၊ ေရႊနားေတာင္း ဗံုေခါင္း ေလာက္ ပန္ႏုိင္ပဟဲ့။ နားေတာ့ ခ်ဲ႕ေပးရဦးမွာဗ်ား။ ေရႊကို လိပ္ၿပီး ထုိးသြင္းထား႐ံုပ။ ကိုင္းပင္႐ိုး၊ သက္ကယ္႐ိုးမ်ား လည္း ေကာင္းပါရဲ႕။ တမာနဲ႔ေျမဇာ ေရာထုိးေတာ့လည္း တမာက ဟုိဘက္နည္းနည္းတုိးပါဦး၊ ေျမဇာက ဟိုဘက္ နည္းနည္းတုိးပါဦးနဲ႔ က်ယ္ရပါသဗ်ား”
ဆရာေသာင္းစကားကို အားလံုးက သေဘာက်စြာ ရယ္ၾကသည္။ ေဇာင္ခ်မ္းကုန္းရြာမွာ တမာႏွင့္ ေျမဇာ ဥပမာရွိ သမႈတ္လား။ တမာကလည္း “ေျမဇာ ေျမဇာ ယားလွသယ္ ဟိုဘက္တုိးပါကြယ္”၊ ေျမဇာကလည္း “တမာ တမာ ခါးလွ သယ္ ဟိုဘက္တုိးပါကြယ္” ဟိုတုိးသည္တြန္း လုပ္ၾကရင္း နားေပါက္က်ယ္သြားတတ္သည္ဟု အယူရွိၾကသည္။
နားေဖာက္သည့္ ကိစၥၿပီးေတာ့ မအိမ္ကံ ေအးခုတင္ႀကီး ေပၚက ဆင္းသည္။ မလွအံု လာေပးေသာ ေငြဖလားႀကီးကို ပိုက္လ်က္ အိမ္ႀကီး၀င္ေပါက္က ခံုျမင့္မွာ ရပ္လိုက္သည္။ ေငြဖလားႀကီးထဲက ဆန္ပန္းေပါက္ေပါက္မ်ားႏွင့္ ေရာထား ေသာ ေငြအေႂကြေစ့ေတြကို ၾကဲခ်လုိက္သည္။ မအိမ္ကံ လက္ဆုပ္တြင္းက ေဖြးခနဲ၊ ေဖြးခနဲ ခုန္ထြက္လာေသာ ေငြ အေႂကြေစ့ေတြကို လူေတြက အယုတယက္ ေကာက္ၾကသည္။ အေမပန္း႐ံုက သမီးေခ်ာ မအိမ္ကံကိုပဲ ေငးေနမိေလ သည္။ အရြယ္ေရာက္လာေသာ သမီးကေလးအတြက္ ၀မ္းသာ ၀မ္းနည္း မ်က္ရည္ေတြ စီးက်လာသည္။ တံခါး၀မွာ နတ္သမီးကေလးတစ္ပါး ရပ္ေနသာမ်ားလား။ သမီးကေလး မအိမ္ကံ ဟုတ္ကဲ့လား။ သူႀကီးဦးသာထန္ကေတာ့ သူ႔ဧည့္ သည္မ်ားကို ဧည့္ခံဖုိ႔ ေနရာက ထသြားခဲ့ၿပီ။
သည္အခ်ိန္မွာေတာ့ အိမ္ေဘးက ထန္းလက္ကာ ထမင္း ႐ံုကို ဖြင့္လုိက္ေလၿပီ။ လူေတြကို ထမင္းစေကြၽးၿပီ။ မအိမ္ကံ နားေပါက္မွာ ေသြးမစို႔ပါ။ တခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ ေသြးစိမ္းရွင္ရွင္ က်တတ္ၾကသည္။ ေအာ္ဟစ္ငိုယိုရွိၾကသည္။ မ်က္ရည္၊ ႏွာရည္ေတြ ထြက္ကာ ထြန္႔ထြန္႔လူးတတ္ၾကသည္။ မအိမ္ကံ မွာေတာ့ ဒါေတြမရွိပါ။ ထမင္း႐ံုထဲပင္ ၀င္ၾကည့္လုိက္ေသး သည္။ ဒိုးပတ္၀ိုင္းက လူ၀င္ကသည့္ ျခင္းၾကား႐ုပ္ႀကီးကို ပင္ ေငးေနခဲ့ေသးသည္။
ထမင္း႐ံု အျပင္ထြက္လာေတာ့ အပ်ဳိႀကီး၊ အပ်ဳိေလး ေတြ စုေနသည့္ စားပြဲ၀ိုင္းႀကီးေရွ႕ကို ေရာက္လာခဲ့သည္။ စားပြဲခံုႀကီးေပၚမွာ ေရေႏြးပြဲ၊ လက္ဖက္ပြဲ၊ မုန္႔ပြဲမ်ား ျပင္ ဆင္ေပးေနၾကေသာ အပ်ဳိေတြၾကား မအိမ္ကံ ၀င္ေရာလုိက္ သည္။ သူလည္း ရြာမွာ သာေရး၊ နာေရးရွိတုိင္း ပါရေတာ့ မည္။ ရြာဓေလ့အရ ခ်မ္းသာဆင္းရဲမေရြး သာေရးနာေရး ကိစၥႀကီးငယ္မွန္သမွ် ၀ိုင္း၀န္းလုပ္ေဆာင္ေပးတတ္ၾကသည္။ ကာလသားေခါင္း၊ ကာလသမီးေခါင္းေတြ တာ၀န္ခ်ရာမွာ စိတ္ၾကည္ၾကည္၊ သဒၶါျဖဴျဖဴ ေဆာင္ရြက္ေပးၾကျမဲ ျဖစ္၏။ တခ်ဳိ႕က ပန္းကန္ေဆး၊ တခ်ဳိ႕က ေရခပ္၊ တခ်ဳိ႕က လက္ဖက္ ခ်၊ ကြမ္းခ်၊ တခ်ဳိ႕က ဧည့္ခံ၊ တခ်ဳိ႕က ထမင္း႐ံု စသည္ျဖင့္ ေယာက်္ားကေလးမ်ားႏွင့္ တြဲကာ ကုသိုလ္ယူူၾကရသည္။
“ေခ်ာလုိက္သာ မအိမ္ကံရယ္... ညည္းႏွယ္ တကယ္ပဲေတာ္” ေရႊမႈံက လက္သုတ္ ပ၀ါကေလးေတြ ေခါက္ရင္းက မအိမ္ကံကို ႏႈတ္ဆက္ေတာ့ မအိမ္ကံက ရွက္ျပံဳးကေလးႏွင့္။ ၾကည့္စမ္း... ေရႊမႈံေတာင္ ေရႊနားဆြဲကေလး ၀တ္ေနၿပီ။ ဆံေတာက္ကေလး မသိမ္းတသိမ္း ဆံစမတုိမရွည္ေတြကို ပင့္တင္ကာ အုပ္လုံးသိမ္းေနၿပီ။ ေရႊမႈံတုိ႔က ရြာ့ေတာင္ဖ်ားမွာ ဆုိေတာ့ မအိမ္ကံႏွင့္ အေတြ႕အဆံု နည္းေသာ္လည္း တစ္ရြာ တည္းသူခ်င္းေတြ မႈတ္လား။ အေတြ႕အထိ အဆက္အဆံ ရွိၾကရေတာ့မည္။ ေရႊမႈံက ေတာင္သူႀကီးသမီးမုိ႔ ပစၥည္းဥစၥာ အတန္အသင့္ ရွိေသာ္လည္း မအိမ္ကံလုိ နဘန္ပြဲေတာ့ မလုပ္ ခဲ့ပါ။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို ဆြမ္းတစ္အုပ္ပို႔ကာ နားေဖာက္ ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္၏။ ဒါလည္း နားထြင္းမဂၤလာ အထေျမာက္ တာပဲ မဟုတ္လား။ အဓိကကေတာ့ အပ်ဳိကေလး ျဖစ္လာ ျခင္းႏွင့္အတူ နားေဖာက္ထားႏွင့္ၿပီးသား ျဖစ္ရမည္။
ထိုေန႔က မအိမ္ကံ၏ နဘန္ပြဲ ေအာင္ျမင္စြာ ၿပီးေျမာက္ ခဲ့ေလသည္။ အေမပန္း႐ံုက နားေဖာက္ဆရာ ဆရာေသာင္း ကို ေငြတစ္ရာ ကန္ေတာ့လုိက္သည္။ သည္တုန္းက ဆရာ ေသာင္းရသည့္ နားေဖာက္ေၾကးမွာ တစ္ဆယ္ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ေလသည္။ ဆရာေသာင္းက မအိမ္ကံကို ဆုေတာင္းစာ ေတြ ထပ္ရြတ္ေပးလုိက္ေသး၏။ ဆရာေသာင္း ျပန္သြားေတာ့ အေမပန္း႐ံုက မအိမ္ကံနားကို လုိလိုမယ္မယ္ ေဆးလိမ္းေပး သည္။ ေရႊအပ္ကေလးေနရာမွာ ေရႊဖက္လိပ္ကေလး ထုိးေပး လုိက္သည္။ ေဆးက အဆီဆုိ ေတာ့ ေရႊဖက္လိပ္ကေလးက ေလွ်ာခနဲ ၀င္သြားသည္။
“ကဲ... သမီး သည္ ကေန႔ကစၿပီး သမီး အိမ္ ေအာက္ထပ္က အခန္းမွာ မေန ရေတာ့ဘူး။ အေပၚထပ္မွာ ျပင္ ထားသဲ့ အပ်ဳိခန္းကို ေျပာင္း ရမယ္။ သမီးအတြက္ အေဖာ္ ရေအာင္ ညညက်ရင္ ေက်းဥ လာအိပ္ေပးလိမ့္မယ္ေနာ္”
မအိမ္ကံက ေခါင္း ကေလးကို ဆတ္ခနဲ ညိတ္ကာ အိမ္အေပၚထပ္ဆီ ေျပးတက္ခဲ့ သည္။ မအိမ္ကံ နင္းေနက် ေလွကားဆံမွာ ႐ိုက္ထားသည့္ ဒဂၤါးေစ့ေတြကို တစ္ထစ္ခ်င္း နင္းတက္လာခဲ့တာေပမယ့္ သည္တစ္ခါ မအိမ္ကံ ေျခသံ ကေလးက ညင္သာလုိ႔ေနပါပ ေကာ။ အပ်ဳိျဖစ္ၿပီဆုိသည့္ အသိေၾကာင့္မ်ားလား။ မအိမ္ကံ ႏူးညံ့သြားတာေတာ့ အမွန္ ပင္။
x
ထုိညက မအိမ္ကံ ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ အိပ္မေပ်ာ္ပါ။ အိမ္ ႀကီးအေပၚထပ္က အပ်ဳိခန္းကို ေျပာင္းေရႊ႕လာရတာကိုပဲ မအိမ္ကံ ဘ၀တစ္ခု ျခားသြားသလို ခံစားရသည္။ စင္စစ္ အိမ္ေတြမွာ အပ်ဳိခန္းရယ္လုိ႔ေတာ့ သီးသန္႔ဖြဲ႕ထားတာမ်ဳိး မရွိပါ။ အရြယ္၀င္လာၿပီျဖစ္သည့္ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္္ အတြက္ အေနအထိုင္ လံုျခံဳမႈရွိေစရန္ ေကာက္ကာငင္ကာ သတ္မွတ္ေပးလုိက္ရေသာ အခန္းတစ္ခန္းသာ ျဖစ္ပါ၏။ အခုလည္း အပ်ဳိခန္းဆုိေပမယ့္ အိမ္ေအာက္ထပ္မွ အိမ္အေပၚ ထပ္ အခန္းပိုတစ္ခန္းရွိရာကို ေရႊ႕လာရျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ခါတုိင္း ရွိခ်င္သလုိ ရွိခဲ့သည့္ အခန္း တစ္ခန္းက သူမ ေရႊ႕လာသည္ႏွင့္ အပ်ဳိခန္း ျဖစ္ရၿပီ။ မအိမ္ကံမွာ ကေလးဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ေနခဲ့ရေသာ ေအာက္ထပ္က အခန္းကေလးကို လြမ္းမိတာ ပါသလုိ အေမ ပန္း႐ံုႏွင့္လည္း တစ္စံုတစ္ရာ စည္းျခား သြားသလိုလို ခံစား ရပါ၏။ ခါတုိင္းေတာ့ အိပ္ခ်င္ၿပီဆုိလွ်င္ မေအ့ရင္ခြင္ ေခါင္းထုိး၀င္ၿပီး အိပ္ေနက်။ မအိမ္ကံ တစ္ေယာက္တည္း အိပ္သည့္ညေတြမွာလည္း တစ္ဖက္အခန္းမွာ အေမပန္း႐ံုအသံ က ၾကားေနရတာ မဟုတ္လား။ ေစာေစာေစာပိုင္းတုန္းကေတာ့ အေမပန္း႐ံုႏွင့္ မလွအံု တုိ႔ အိမ္ႀကီးအေပၚထပ္ကို ဘုရားတက္ကန္ေတာ့ၾကရင္း မအိမ္ကံ ေခါင္းက ဆံပင္ကေလးကို အေမက ၿဖီးသင္ေပးခဲ့ ေသးသည္။
ဓသည္တစ္ခါ ဆံရစ္ ဆံေတာက္ကေလး ရွည္လာရင္ အေမ ညႇပ္မေပးေတာ့ဘူး။ ဆံေတာက္ဖားကေလးနဲ႔ပဲ ေနေတာ့ ေနာ္ သမီး။ ဒါမွ အုပ္လံုးသြင္းလုိ႔ရမွာ။ သမီးက ဆံပင္ ေကာင္းသယ္။ ေနာက္ႏွစ္ေလာက္မ်ားဆုိရင္ ေနာက္တြဲဆံတံုး ေတာင္ ထံုးလုိ႔ရေလာက္သယ္” မအိမ္ကံက အေမ့ရင္ခြင္မွာ လဲွခ်လုိက္သည္။ အေမ ပန္း႐ံုကို ေမာ့ၾကည့္ရင္းက စကားတစ္ခြန္း ေမးခဲ့သည္။ အေမပန္း႐ံု ဘယ္လုိမွ ထင္မထားသည့္စကား။ ေျဖႏုိင္ သေလာက္ေတာ့ ေျဖခဲ့ပါ၏။
“အေမ အပ်ဳိဆုိသာ ဘာလဲဟင္”
“ေၾသာ္... အပ်ဳိဆုိသာ မိန္းကေလးသဘာ၀ အရြယ္ ေရာက္ၿပီလုိ႔ ေျပာသာေပါ့ သမီးရဲ႕။ အရြယ္ေရာက္ၿပီ ဆုိေတာ့ အိမ္မႈကိစၥ ဗာဟီရကအစ ရြာေရး ရပ္ေရးကိစၥေတြမွာ ၀င္လုိ႔ တင့္တယ္ၿပီေပါ့။ မီးဖိုေခ်ာင္မွာလည္း သမီးလက္ သမီးေျခ ၀င္လုပ္လုိ႔ရၿပီ။ စိုက္ခင္း ကိုင္းခင္းထဲလည္း လုပ္ခ်င္သပ ဆုိရင္ ၀င္လုပ္လုိ႔ရၿပီ။ ေနာက္ဆုိ အေမတုိ႔လုိ ျဖစ္လာမွာေပါ့ သမီးရဲ႕”
မအိမ္ကံက အေမ့စကားကို နားေထာင္ရင္း အေတြး ကေလး ၀င္လာေသာ္လည္း အေမ့ကိုေတာ့ မေျပာျဖစ္ပါ။ မအိမ္ကံ အေတြးထဲတြင္ အပ်ဳိျဖစ္လာရင္ ကြမ္းေတာင္ကိုင္ ျဖစ္ဖုိ႔အေရးသာ ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ သည္ကိစၥကို အေမ ဘာျဖစ္လုိ႔ ထည့္မေျပာတာပါလိမ့္ ဆုိတာလည္း သတိထား လုိက္မိသည္။
မနက္တုန္းက နဘန္ပြဲမွာ မအိမ္ကံကို ေခ်ာေၾကာင္း လွေၾကာင္း တစ္ရြာလံုးက ၀ိုင္းခ်ီးက်ဴးသံေတြ မအိမ္ကံ ငုတ္တုတ္ထုိင္ရင္း ၾကားခဲ့ရသည္။ ရြာမွာ အေခ်ာဆံုးဆုိလွ်င္ သူသာလွ်င္ ကြမ္းေတာင္ကိုင္ျဖစ္႐ံု ရွိတာေပါ့။ ျဖစ္ကို ျဖစ္ရ မွာေပါ့။ မအိမ္ကံ သည္လုိပဲ ေတြးထားခဲ့သည္။
“ကဲ...ကဲ... အိပ္ခ်င္ အိပ္ၾကေတာ့။ ေက်းဥ တံခါး ေတြ ဂလန္႔ေသခ်ာေအာင္ခ်။ ဖိုးကူးက အျပင္ခန္းမွာ အိပ္လိမ့္ မယ္။ လွအံု သမီးအတြက္ ေရတေကာင္းဘူး ေရျဖည့္ထားရဲ႕ လား။ မအိမ္ကံက တစ္ေရးႏုိး ေရဆာတတ္သယ္”
“ေရျဖည့္ၿပီးပါၿပီေတာ့္။ ဖုိးကူး... ညဘက္ မမကံ ခုိင္းရင္ ထလုပ္ေပးလုိက္ေနာ္”
ထုိညမွစ၍ မအိမ္ကံႏွင့္ အနီးဆံုးေနရာမွာ ေက်းဥႏွင့္ ဖုိးကူးတုိ႔ ေရာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ေက်းဥကို အေမပန္း႐ံုက မအိမ္ကံ အေဖာ္ရ႐ံုမက အိမ္အတြက္ ကူေဖာ္ေလာင္ဖက္ အျဖစ္ တစ္ခါတည္း ေခၚထားလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖုိးကူး ကေတာ့ မအိမ္ကံႏွင့္ ေသြးသားဆုိလည္း ဟုတ္သည္။ ကိုဖိုး ေငြႏွင့္ မလွအံုသားဆုိေတာ့ တစ္အိမ္တည္း တစ္၀ိုင္းတည္း အတူႀကီးျပင္းခဲ့ရသူလည္း ျဖစ္သည္။ ဖုိးကူးႏွင့္ ေက်းဥတုိ႔ ႏွစ္ဦးစလံုး၏ မိဘမ်ားကလည္း မအိမ္ကံတုိ႔ တံစက္ရိပ္ကို ခုိလႈံေနၾကရသူေတြ မဟုတ္လား။
အေမပန္း႐ံုတုိ႔ ဆင္းသြားေတာ့ ေက်းဥက ေလွကား အတက္ တံခါးမႀကီးကို ခ်က္ထုိးပိတ္လုိက္သည္။ တေအာင့္ ေနေတာ့ ေလွကားအဖံုး ေလွ်ာတံခါးႀကီးကို ေအာက္မွ ဆြဲပိတ္ သံ ၾကားလုိက္ရေတာ့၏။ ေအာက္ထပ္က အေဖ့အသံၾသၾသ ႀကီးကို တစ္ခ်က္ တစ္ခ်က္ ၾကားေနရေသာ္လည္း ခါတုိင္း လုိ ဧည့္သည္ေတြေရာ လူ၀င္လူထြက္ေတြပါ တ႐ုန္း႐ုန္းႏွင့္ ဆူညံေနတာ မျမင္ရသည့္အတြက္ မအိမ္ကံ တစ္မ်ဳိးေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာရပါ၏။ အေဖ့သာ ေျပာရတာ။ သူမကိုယ္တုိင္ ပင္လွ်င္ လူႏွစ္ေယာက္ ရံထားရသူ ျဖစ္ေနၿပီမဟုတ္လား။ ဖုိးကူးႏွင့္ ေက်းဥ။
“မမကံ... က်ဳပ္ ဘာလုပ္ေပးရဦးမတုန္း”
“မလုပ္ေပးပါရဘူးဟယ္။ နင္ အိပ္ခ်င္ အိပ္ေတာ့ေလ ဖုိးကူး”
မအိမ္ကံ စကားဆံုးသည္ႏွင့္ ဖုိးကူးက အခန္းအလယ္ မွာ ခင္းထားေသာ အိပ္ရာထဲ တုိး၀င္သြားေတာ့သည္။ မအိမ္ကံႏွင့္ ေက်းဥလည္း အပ်ဳိခန္းထဲ ၀င္ခဲ့ၾက၏။ ေက်းဥ က လသာမွန္အိမ္ကေလးကို ေခါင္းရင္းတုိင္မွာ ခ်ိတ္လုိက္ ၿပီး အခန္းတံခါးကို ခ်က္ခ်ပိတ္လုိက္သည္။
“မွန္အိမ္ၿငိႇမ္းလုိက္ေတာ့မယ္ေနာ္”
“ၿငႇိမ္းလုိက္ေတာ့ေလ။ အျပင္မွာ လသာေနသားပဲ”
မွန္အိမ္မီးကေလး ၿငႇိမ္းလုိက္ေတာ့ အခန္းထဲမွာ ေမွာင္ သြားလုိ႔လား မသိ။ အျပင္လေရာင္က ပိုလင္းေနသည္ ထင္ ရ၏။ ၾကမ္းကပ္ျပတင္းမွ လွမ္းျမင္ရေသာ လ၀န္းႀကီးက ျပည့္ျပည့္္တင္းတင္းႀကီး။ မနက္ျဖန္ ကဆုန္လျပည့္။ ခါတုိင္း လသာရက္ေတြမွာ မအိမ္ကံ ျမင္ရေသာ ျမင္ကြင္းက ကေလး တစ္ေယာက္ ျမင္ရေသာ ျမင္ကြင္းမ်ဳိးသာ ျဖစ္၏။ သည္ တစ္ခါ အပ်ဳိတစ္ေယာက္က ျမင္ရသည့္ လသာညမ်ဳိးပါ လား။ ေကာင္းကင္တစ္ဆန္႔ လေရာင္ျပင္က်ယ္ႀကီးကို လွမ္း ျမင္ေနရသည္။ မအိမ္ကံကိုယ္တုိင္သည္ပင္ လေရာင္လြင္ျပင္ က်ယ္ႀကီးထဲ တစ္ေယာက္တည္း ေလွ်ာက္သြားေနရသလုိ ခံစားေနရ၏။
မေန႔ တစ္ေန႔ကပဲ သူမကို ကေလးတစ္ေယာက္လုိ သေဘာထားခဲ့ၾကသည္။ အခုေတာ့ အပ်ဳိလိုေနရျပန္ၿပီ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သည္တစ္ခါ လေရာင္က အပ်ဳိတစ္ ေယာက္၏ လေရာင္ဆုိသည္ပင္။
၁၁။ အညာရြာေတြဆုိေတာ့ ရာသီခ်ိန္မုိးကေလး အံု႔ျပက္ အံု႔ျပက္ရွိလာလွ်င္ပင္ ေကာင္းကင္ကို ေမာ့ၾကည့္ၾကရၿပီ။ ရြာေသာ္ရွိ မရြာေသာ္ရွိ မုိးရိပ္မုိးဆင္ကေလး ျမင္ေတာ့ တအား ျဖစ္ရသည္။ တစ္ခါတေလေတာ့ တိမ္ပုပ္မုိးကေလး ေဖ်ာခနဲ က်ၿပီးသည္ႏွင့္ မုိးမင္မုိးခဲေတြ ဘယ္ေရာက္ကုန္ၾကမွန္း မသိ။ စိုက္ခ်ိန္ ပ်ဳိးခ်ိန္ဆုိေတာ့လည္း ေတာင္သူေတြ မုိးေမွ်ာ္ၾကရၿပီ။
မုိးစေန၊ ေလရာဟု ဆုိသည့္အတိုင္း အေနာက္ေတာင္ အရပ္ စေနေထာင့္မွ မုိးတိမ္ညိဳမည္းမည္းႀကီးေတြ အုပ္ႀကီး သင္းႀကီး ဖြဲ႕တက္လာလွ်င္ ေတာင္သူေတြ လက္ခေမာင္း ခတ္ခ်င္ၾကေလၿပီ။ သည္တိမ္ညိဳေတြသာ မုိးအျဖစ္ ရြာခ်လိုက္ လွ်င္ သစ္ေစ့ ေျမခ်လုိ႔ရၿပီမဟုတ္လား။ မုိးတစ္စက္ ေရတစ္ ရြက္ ဆုိသကဲ့သို႔ မိုးေရက ႏွဴးလုိက္သည့္ ေျမႏူးႏူး၏ တန္ဖိုး က ႀကီးပါဘိသႏွင့္။ ေရတစ္အုိး မုိးတစ္ေပါက္လုိ႔လည္း ဆုိၾကပါ၏။ မုိးသားမုိးရိပ္ေတြ ဆင္ေနသည့္ အံု႔မႈိင္းမႈိင္း ေကာင္းကင္ေအာက္၀ယ္ ေဇာင္ခ်မ္းကုန္း တစ္ရြာလံုး ကသုတ္ ကရက္ ရွိေနၾကသည္။ သည္မုိးကေလးသာ ေအာင္လွ်င္ ေျမအစိုဓာတ္ကေလး ရႏိုင္ၾကၿပီ။ အခင္းေျမထြန္မည့္သူက ထြန္သြား၊ ထယ္သြားျပင္ၾက ရသလုိ ေနာက္ေခ်းခ်မည့္သူက ေနာက္ေခ်းပံုၾက၊ ပ်ဳိးၾကဲမည့္ မ်ဳိးပဲ ေရြးသူက ေရြးၾကႏွင့္ သစ္ေစ့ကေလး ေျမက်ဖုိ႔အေရး ေခါင္းမေအး ႏုိင္ၾကၿပီ။ သီတင္းကြၽတ္အခါ မုိးကေလး ရြာၿပီးလွ်င္ေတာ့ တစ္ႏွစ္တာအတြက္ စိုက္ခင္း၀င္ဖုိ႔ ျပင္ၾကရ သည္။ အိမ္ႀကီးေဘးမွာ အဖီကေလး ဆြယ္ထားေသာ ေဇာင္း တဲကေလးထဲမွာ အေမပန္း႐ံုတို႔ႏွင့္အတူ မအိမ္ကံပါ မ်ဳိးပဲ ကူေရြးေပးေနခဲ့သည္။ ေျမပဲေစ့ အဖ်င္းအေမွာ္၊ ပိုးထုိးေလာက္ ကိုက္ေတြ ေရြးပစ္ရျခင္း ျဖစ္၏။ ေအာင္ေပ့၊ ႀကီးေပ့၊ လံုးဆံႀကီးေပ့ ဆုိသည့္ ေျမပဲေစ့ေတြကို တစ္ေစ့ခ်င္း ေရြးထုတ္ ရသည္။ မ်ဳိးေစ့မွန္မွ ပင္သန္မည္ ဆုိသမႈတ္လား။
“မအိမ္ကံေရ... မအိမ္ကံ”
ျခံေပါက္၀ဆီက မအိမ္ကံနာမည္ကို တေၾကာ္ေၾကာ္ ေခၚသံၾကားလုိက္ရေတာ့ မအိမ္ကံပင္ အံ့ၾသသြားမိရသည္။ ခါတုိင္းဆုိလွ်င္ အိမ္ကို လာၾကသူေတြက သူႀကီးမင္း၊ သူႀကီးကေတာ္လုိ႔ပဲ အသံျပဳတတ္ၾကသည္။ ကိုဖုိးေငြႏွင့္ မလွအံုကို ေခၚခ်င္ေခၚၾကမည္။ သည္တစ္ခါ မအိမ္ကံကို အမည္တပ္ကာ ေခၚေနပါပေကာ။ မအိမ္ကံ လည္ကေလး ဆန္႔ကာ ျခံ၀ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ရြာ့အပ်ဳိေခါင္း မခင္တုတ္က ၀ါးျခင္းကေလး လက္ဆြဲကာ အသံျပဳရင္း ၀င္လာတာ ေတြ႕လုိက္ရသည္။
“ေအ... ခင္တုတ္ သည္ကိုလာခဲ့၊ တုိ႔ သည္ဘက္မွာ ေဟ့”
မလွအံုက ေဇာင္းတဲထဲက ထြက္ကာ မခင္တုတ္ကို လွမ္း ေခၚလုိက္သည္။ မခင္တုတ္က ရြာ့အပ်ဳိေခါင္း၊ အပ်ဳိႀကီး ဆုိ ေသာ္လည္း အသက္ေလးဆယ္ ေလာက္ေတာ့ ရွိၿပီ။ အပ်ဳိႀကီး ကလည္း ျဖစ္ျပန္၊ က်ယ္ႀကီး က်ယ္ေလာင္ကလည္း ရွိျပန္ဆုိ ေတာ့ အလိုလို ရြာ့အပ်ဳိေခါင္း ျဖစ္ရဟန္တူပါ၏။ ရြာ့အပ်ဳိ ေခါင္းက ရြာမွာ သာေရးနာေရး အေၾကာင္းကိစၥရွိလွ်င္ အပ်ဳိ စာရင္းေပါက္သူေတြကို ဦး ေဆာင္ကာ တာ၀န္ခဲြေ၀ေပးရ သည္။ အပ်ဳိေတြကို ေဆာ္ၾသ ရသည္။ ဦးစီးပဲ့ကိုင္ ပိုင္ႏုိင္ ကြၽမ္းက်င္ရသည္။ မွဲ႔တစ္ ေပါက္ မစြန္းရေလေအာင္ အပ်ဳိ ထိန္းတတ္ရသည္။ ၾသဇာရွိရ သည္။ ထ<က၀ီရိယ ရွိရသည္။ အပ်ဳိေတြကလည္း သူ႔စကား ကို ပယ္ရွား၀ံ့ၾကတာ မဟုတ္။
“ရြာပတ္လာရသာ သူႀကီး ကေတာ္ေရ... ေမာခ်က္ေတာ္”
“အင္း... ရြာေရးရပ္ေရး ေဆာင္ရသာ ကုသုိလ္လည္း ရပါရဲ႕။ ခင္တုတ္ကယ္... လက္ဖက္ကေလးတစ္႐ိုး ၀ါးစမ္း ပါဦး။ ဒါနဲ႔ အလွဴက ဘယ့္ႏွယ္ေၾကာင့္ တန္ေဆာင္မုန္း ေရႊ႕ လုိက္ရသာသဲ့တုန္း”
Thursday, October 15, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment
ခုလုိတခုတ္တရ မွတ္ခ်က္ျပဳတာကုိ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ